Kto zajmuje się monitorowaniem znaków towarowych?
Znak towarowy to bardzo ważne pojęcie szczególnie dla firm zajmujących się produkcją oraz handlem.
Jest to unikalne oznaczenie pozwalające na identyfikację określonych produktów, a także wizualizację konkretnej marki. Odgrywa on bardzo ważną rolę, dlatego warto go zastrzec w Urzędzie Patentowym, aby żadna konkurencyjna firma nie mogła z niego korzystać w celu uzyskania własnych korzyści. Proces zastrzegania i rejestracji znaku towarowego zwykle trwa około pół roku. Po rejestracji nie oznacza to, że sprawa została zamknięta i nie trzeba się już niczym martwić. Bardzo ważna jest bowiem kontrola znaków zgłaszanych przez konkurencję.
Co warto wiedzieć o monitorowaniu znaków towarowych?
Konkurencyjne firmy mogą również zgłaszać swoje znaki towarowe, które oczywiście nie mogą być absolutną kopią już wcześniej zgłoszonych znaków należących do innych marek. Czasami jednak mogą pojawiać się próby rejestracji znaków, które są bardzo podobne do zastrzeżonych. W tym przypadku obowiązek kontrolowania sytuacji stoi po stronie posiadacza znaku towarowego, a nie Urzędu Patentowego, który tylko sprawdza spełnienie warunków formalnych wniosku. Oznacza to, że dopiero po wniesieniu sprzeciwu przez właściciela danego znaku, można liczyć na uruchomienie procedury, która uniemożliwi rejestrację podobnego znaku.
Monitorowania znaków towarowych, które mają się pojawić na rynku można dokonać samodzielnie. W tym celu niezbędne jest regularne zapoznawanie się z cotygodniowym Biuletynem Urzędu Patentowego. W ten sposób można odpowiednio szybko zareagować na plany zgłaszania nieodpowiednich znaków naruszających konkretne prawa. Nie każdy ma jednak czas, doświadczenie i wiedzę w tym zakresie. Dlatego warto pomyśleć o wsparciu rzecznika patentowego.
Rzecznicy patentowi nie tylko udzielają stosownych porad, ale na co dzień zajmują się kontrolowaniem sytuacji, jeśli chodzi o znaki towarowe. Na zlecenie danej firmy pilnują, aby wszystkie nowe rejestrowane znaki nie naruszały praw danego przedsiębiorcy. Korzystają w tym celu z różnych narzędzi i specjalistycznej wiedzy. W Internecie, na stronach takich jak https://poradnikhandlowca.com.pl/artykuly/monitorowanie-znakow-towarowych-na-czym-polega-i-dlaczego-jest-tak-wazne/ można uzyskać więcej informacji na ten temat.